Mini Oslo guide.

Hejsan svejsan!

Vi hade ingen tur med vädret idag, jätte molnigt och inte en enda gnutta sol. När hade sommaren tänkt komma? Mina planer om att bli brun som en pepparkaka får nog läggas på is ett tag.. Hur är vädret i Helsingborg? Hoppas ni har det bättre!

Jag var precis nere och tittade i brevlådan och såg att mitt bankomat/id hade kommit. Jag är jätte lättad över att i princip allt är fixat nu, det enda jag väntar på är min dosa till internetbanken, den klarar jag mig utan ett tag till
När vi kom till Oslo var det så mycket att fixa och jag var övertygad om att allt bara skulle gå åt skogen - nu är allt äntligen K L A R T!

Vi har fixat skattekort, norska personnummer, folkbokfört oss i Oslo, fixat norska telefonnummer, öppnat varsitt konto (inte att glömma är att om du vill föra över pengar till ditt svenska konto måste du även öppna ett shiftkonto) och beställt bankomatkort/id och skaffat jobb (under förutsättning att min provanställning leder till vidareanställning)! Vi hade tur som slapp behöva tänka på boende utan hade förmånen att vi kunde bo hos Lina och Johan nu i början.

Om man kommer helt ny till ett land och har så mycket att fixa kan man lätt bli förvirrad - och här går de efter något konstigt system att om du inte har skattekort och d-nummer (tillfälligt norskt personnr) kan du inte få ett arbete och vice versa - något som gjorde oss ännu mer förvirrade! Så om det är någon där ute som funderar på att flytta hit och börja jobba kan jag rekommendera att ni försöker fixa ett dnummer och ett skattekort så fort som möjligt, så ni inte behöver sitta och vänta på det som vi behövde. Men man får inte glömma bort alla små saker som inte syns - kolla upp hur din försäkring funkar här och vad den täcker, hur du som svensk ska deklarera och vilka avdrag du kan/ska göra och hur mycket du ska skatta. Min hjärna var en enda stor röra de första veckorna, men (nu säger jag det igen) NU ÄR ALLT KLART!!!

Och imorgon är första dagen på mitt nya jobb, jag längtar så! Är alldeles för rastlös för att bara gå omkring hemma och ett tag trodde jag att jag skulle bli knäpp, så jag ser verkligen fram emot att börja jobba. Men jag kommer säkerligen inte kunna sova inatt och må lite illa av nervositet imorgon, det är ju så mycket nytt jag kommer behöva lära mig.

Oj, jag såg nu att inlägget blev lite längre än jag tänkt mig, men nu fick ni en liten halvguide om hur man går tillväga om man vill flytta till Oslo och börja jobba.


Och såhär snygg blev jag på id:t. Jag visste att det skulle bli illa men detta är ju oerhört fult, ser ut som en kille. Är jag ensam om att ha en förmåga att alltid bli så extremt ful och olik mig själv på varenda pass och idkort?! Körkortet är inte speciellt snyggt heller..


Kommentarer
Postat av: Belinda

Skönt att allt har fixat sig! Lycka till som fan på jobbet imorrn :D

2011-07-05 @ 16:31:57
URL: http://kraxuskockoo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0