"Mitt lille land"

Ni får ursäkta att min blogg kanske är lite deppig, svart och handlar mycket om Oslo just nu. Men jag är så himla ledsen och arg över detta som hänt här!! Sitter och följer liveuppdateringen på Aftonbladet hela tiden och ser bara hur fler och fler döda kroppar hittas. Listan på avlidna blir bara längre och längre. Den är nu uppe i 85 döda samt över hundra skadade från massakern på Utöya och 7 döda och flera skadade från terrordådet nere i centrum. Från ön finns fortfarande 5 saknade och massa oidentifierade kroppar. Jag fasar över att till slut få läsa hur många liv den här mannen tog.


När jag läste att mannen fått härja vilt, skjutandes omkring sig i 90 minuter på ön innan polisen kommit dit, började jag gråta. Jag känner så för alla anhöriga, fyfan!!!
På ön fanns ca 600 människor. Kan ni sätta er in i en människas situation när de springer för livet, försöker hitta gömställen och gör allt de kan för att överleva? Jag blir så jävla ledsen när jag tänker på människorna där ute som fått kämpa för sina liv. De fick gömma sig och kunde inte ens ringa för att en sista gång prata med de människor de älskar, utan var tvungna att vara tysta, för att gm inte skulle hitta dem.
Kan ni tänka er rädslan, sorgen, förtvivlan och hopplösheten denna människa måste känna? Ingen människa har någonsin, aldrig rätt att skada eller ta en annan människas liv!!! Vart liv är unikt och heligt! :(
När jag sedan läser att det mannen mest troligt har att vänta är 21 års fängelse, 14 med gott uppförande, blir jag förbannad. Så jävla arg! Den här mannen har utfört massmord och terrordåd - förstört hundratals människors liv för alltid och han slipper undan med förlora några år av sitt eget. Efter sitt straff kan han sen promenera ut ur fängelset och fortsätta sitt liv. Hur har våran värld kunnat bli så orättvis? Varför all denna avsaknad av kärlek?


Hur känner ni? Vad tänker ni? Berätta för mig, så jag slipper va ensam med mina tankar!



Kommentarer
Postat av: Belindski

Jag känner precis som du. Det är så sjukt alltihop! Blir gråtfärdig när jag tänker på det.. Fyfan!

2011-07-24 @ 18:14:43
URL: http://kraxuskockoo.blogspot.com
Postat av: Emmy Asklöf

Frågestund på bloggen, fråga precis vad du vill! :)

http://emmyasklof.blogg.se/2011/july/fragestund.html

Kram

2011-07-24 @ 18:21:41
URL: http://emmyasklof.blogg.se/
Postat av: Lisse

det måste varit sjukt! Jag förstår inte varför han inte får längre straff. han borde sitta där tills han dör!

2011-07-24 @ 19:13:27
URL: http://boysdonotcry.blogg.se/
Postat av: ojsemma

fin blogg :)

2011-07-24 @ 20:07:06
URL: http://ojsemma.blogg.se/
Postat av: Catte

Tack så mycket! :)

2011-07-24 @ 20:11:45
URL: http://ccatte.blogg.se/
Postat av: mamma

Jag är så ledsen för Norges skull. Det som har hänt får bara inte hända. En del, som jag har kanske en anhörig eller vän i Norge. Måste erkänna att jag tänkte: "tur att inte hon var just där, just då". Hemska tanke, vågar inte tänka fullt ut om det hade varit mitt barn. Vad händer i vår fina lilla värld? Skrämmande! Den här typen av händelser kryper allt närmare och närmare oss in i vår egna lilla trygghet. Allt känns så overkligt, så långt ifrån den värld som ska skydda oss alla. Så många liv…så mycket hopp och tilltro till framtiden. Fan, blir så jävla arg! Jag känner sådan sorg över alla dessa människor som har dött…för deras anhöriga…deras föräldrar…syskon…barn…vänner. Detta är en ofantlig tragedi. Att mista någon nära, ett syskon, en förälder eller sitt barn är något oerhört tragiskt, fruktansvärt hemskt. Den sorgen går nog aldrig att beskriva och den går aldrig över. Hur överlever man sina egna barn? Detta är så fruktansvärt att jag knappt kan sätta ord på det. Det finns inget straff som är hårt nog för Anders Behring Breivik! Enligt mig så finns inte det straffet i denna värld. Var nu rädda om varandra! Kramas och visa varandra mycket kärlek och tolerans! Kramar er alla…

2011-07-24 @ 22:21:54
Postat av: Catte

Josefine - va dumt sagt.

Självklart bryr jag mig :( Vad får dig att tro att du skulle kunna veta hur jag känner?

2011-07-24 @ 23:37:08
URL: http://ccatte.blogg.se/
Postat av: LIENE

Gillar inte det här med fängelsesstraff och de fängelse är för snällt. De har ju iaf lite saker att göra, beroende vilken sorts fängelse de är i. Man ska ju ha ett straff om man har gjort något sånt:(

2011-07-25 @ 10:10:47
URL: http://lienes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0